Наслідки скасування закону про 5-ий автомобіль
Як відомо набрав чинності Закон про скасування закону щодо доповнення ст. 122 Кодексу України про адміністративні правопорушення частиною 5, якою передбачалось позбавлення громадян права керування транспортними засобами до двох років за рух в колоні у складі більше п’яти транспортних засобів.
Незважаючи на досить коротке існування вказаної норми вона судами була застосована до досить значної кількість громадян, які були позбавлені права керування транспортними засобами.
Оскільки вказана норма в теперішній час скасована, то виникає питання чи зберегли свою чинність постанови судів про адміністративні правопорушення, на підставі яких громадяни були позбавлені вказаних прав.
З цього приводу можна зазначити наступне.
Чинне законодавство не передбачає втрату чинності рішень суду в зв’язку із втратою чинності відповідного законодавчого акту, на підставі положень якого було винесене відповідне рішення.
Однак, приписами ст. 58 Конституції України передбачено, що закони, інші нормативно – правові акти, що визначають права і обов’язки громадян не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи. В ч. 2 ст. 8 КУпАП також зазначено, що закони які пом’якшують або скасовують відповідальність за адміністративне правопорушення, мають зворотну силу, тобто поширюються і на правопорушення, які були вчинені до видання цих законів.
Таким чином, відповідно до ст. 58 Конституції України та ч. 2 ст. 8 КУпАП Закон, який скасував ч. 5 ст. 122 КУпАП про введення відповідальність за «5-ий автомобіль» поширює свою дію на всіх без винятку осіб і на всі без винятку випадки з моменту набрання чинності зазначеної норми.
Отже, відповідно до викладеного всі громадяни, які були притягнуті до адміністративної відповідальності за ч. 5 ст. 122 КУпАП у вигляді позбавлення права керування транспортними засобами, мають бути звільнені від вказаної відповідальності.
Справи щодо вказаних осіб мають бути переглянуті судами і закриті на підставі п. 6 ст. 247 КУпАП в зв’язку із скасуванням акту, який встановлював адміністративну відповідальність. При цьому перегляд вказаних справ і їх закриття суди мали б робити за своєю власною ініціативою, відповідно до вказаних норм. Постанови про закриття справ суди мають спрямовувати до органів ДАІ для повернення вилучених ними посвідчень на право керування транспортними засобами, а також для відому особам, які раніше на підставі винесених судами рішень були позбавлені вказаних прав.
Однак, враховуючи реалії сьогодення громадяни, які були позбавленні на підставі скасованої ч. 5 ст. 122 КУпАП прав керування транспортними засобами, мають самі звернутись до відповідних судів із заявами про закриття щодо них справ та повернення їм раніше позбавлених судами прав на керування транспортними засобами.